onsdag 28 april 2010

Sagor från Midgård - Rollspel på ett A4!

Sagobrunnen har varit inaktiv länge. Men nu har det kommit en ny uppdatering. Det är inget mindre än ett helt nytt regelsystem! Det går under namnet Sagor från Midgård men har ingenting med sagan om ringen att göra. Tankarna går istället till fornordisk mytologi och inte helt olikt Trudvangs värld helt enkelt.

Det började på skojs skull med att jag inte kunna bestämma mig över om jag gillade DOD6:expert reglerna eller DodT bäst. Sen slog mig tanken att varför inte ta det bästa från bägge? Det slutade med att det blev ett helt eget regelsystem men som kan spelas till Trudvang.

Idén är att det ska vara enkelt och roligt utan att det är flummigt. Det ska vara ett hjälpmedel och inte ett hinder för rollspelandet. Hela rollpersonens färdigheter och förmågor kretsar kring grundegenskaperna Styrka, Kropp och Psyke. I princip slår man 1T20 + mod mot en svårighetsgrad som SL sätter. Om spelaren slår över svårighetsgraden så lyckas rollpersonen. Det finns ingen risk att äventyret stannar av för att rollpersonen saknar en färdighet.
Då slår man istället 1T20 + Grundegenskapens mod!
Det är ett fritt system där spelare själva kan hitta på egna färdigheter åt sina rollpersoner.

Allt är möjligt, bara fantasin sätter gränsen och SL:s svårighetsgrad!

Det är ett regelsystem jag gjort själv på fritiden så jag hoppas med att ni har lite översyn med att de kanske innehåller stavfel och en del frågetecken. Men det är fortfarande under utveckling så var inte rädd att komma med synpunkter!

Vad väntar du på? Ladda ner och prova!:)

4 kommentarer:

Medusa Games sa...

Intressant, men jag vet inte riktigt vad man ska använda "Sagor från Midgård" till. Vill jag spela fantasy med enkla regler rotar jag fram mitt gamla DoD2. Jag har också alltid ogillat spelsystem där man skall slå över en svårighetsgrad som spelledaren lite godtyckligt bestämmer. Det känns ärligare att slå under ett förutbestämt färdighetsvärde som inte ändras förutom i speciella situationer. Jag tycker också om enkla spelsystem men det ska inte vara så enkla så att spelledaren måste hitta på vilka färdigheter (med mera) som finns. Jag vill ha ett enkelt, komplett och strömlinjeformat regelsystem. De är dock få för de flesta rollspelare tycks gilla lite mer avancerade regler så att deras rollpersoner kan få lite mer kött på bena.

Mikael Jansson sa...

Tack för kommentaren!
Men jag tycker sågningen är lite orättvis. Dels så finns redan dom vanligaste färdigheterna på formuläret och det är ingen som tvingar någon att hitta på nya, men möjligheten finns för den som vill. Det är då i regel för spelare som vill ha någon särskild färdighet, inte nödvändigtvis SL. Att slå över än under tycker jag är en bättre lösning dels så är man inte värdelös bara för att man har "FV 1" men också så kan motståndet anpassas lättare efter rollpersonerna. Förstår inte riktigt vad du menar med godtycklig SL, det finns riktlinjer att gå efter och är inte nå annorlunda än att det finns olika svårighetsgrader i rollspel där man ska "slå under".
Tanken med regelsystemet var att grundegenskaperna skulle spela en mycket större roll. FM är något som läggs på utöver den grundegenskaps mod. man har. Så om man saknar en färdighet så behöver man bara slå med grundegenskapens modifikation. Jag känner mig väldigt nöjd med reglerna, synd att de inte föll dig i smaken.

Medusa Games sa...

Först och främst så har du missförstått mitt inlägg om du tycker att jag sågar "Sagor från Midgård". Jag tycker SfM är ett intressant alternativt system till oss som gillar enklare regler. Dock föll det mig inte riktigt i smaken av de anledningar jag nämner i min första kommentar. Jag hoppas att alla uppfattar att mina invändningar mot "slå över svårighetsgraden" var riktade mot detta spelsystem i allmänhet och inte bara mot SfM.

Förstår inte riktigt vad du menar med godtycklig SL?
Jag menar att när man spelar med svårighetsgrader som SL bestämmer kommer SL att anpasssa SG till rollpersonen.

Ex. En rollperson har 2T6 i Laserpistol och skall skjuta en skurk. SL bestämmer att skottet är svårt och sätter därför SG till 11. Om rollpersonen hade 4T6 i Laserpistol och är i exakt samma situation som ovan och SL tycker fortfarande att skottet är svårt så sätter SL SG till 20.

SL anpassar alltså SG trots att situationen är exakt densamma. Det är detta jag har så svårt för. Jag förstår att vissa gillar detta system men för mig känns det som "fusk".

Unknown sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.